وی 60 (v60) در واقع یک ابزار دم آوری قهوه است. پس وقتی صحبت از قهوه وی 60 یا وی سیکستی می‌شود منظورمان قهوه‌ای است که با این ابزار دم‌ آوری شده‌است.

قهوه تولید شده با v60 در دسته قهوه های دمی قرار میگیره که میتوان در جریان قهوه های نسل سوم هم آن را به شمار آورد. قهوه های دمی حال مثبت اسپرسو و قهوه ترک را با طعمی متفاوت به شما هدیه می‌دهند. نوشیدنی قهوه‌ای که با v60 حاصل می‌شود دارای کیفیتی بالا، طعمی ملایم تر، شیرین تر و شفاف تر دارد که شما می‌توانید جزئیات و پیچیدگی های مختلفی را در طعم فنجان قهوه خود مشاهده کنید.

قهوه وی 60 چیست؟

اما هاریو وی سیکستی یا Hario V60 چیست؟ درواقع هاریو یک شرکت تولید کننده شیشه و کریستال ژاپنی است که ابداء کننده این دستگاه و روش دم‌اوری قهوه بوده و Hario V60 را تولید میکند.  شرکت Hario در سال ۱۹۴۹  اولین  محصول قهوه ساز خود را وارد بازار کرد که دارای یک فیلتر شیشه ای قهوه بود که کمی بعد تر در سال ۱۹۵۷ جنس این فیلتربه پارچه تغییر یافت. Hario در سال های بعد نیز تغییرات زیادی در جس فیلتر ها، جنس بدنه و ساختمان قهوه سازش ایجاد کرد تا آن چیز که امروزه ما در بازار ها می‌بنیم را به پدید آورد.

 روش دم آوری با قهوه ساز وی 60 (V60)

موارد مورد نیاز

  • قهوه ساز وی ۶۰
  • قهوه آسیاب شده با درجه آسیاب مناسب (به مقدار ۴۰ گرم)
  • آب ۹۶ درجه
  • زمان سنج، ترازو (البته اگر می‌خواهید خیلی حرفه ای کار کنید)

ابتدا فیلتر کاغذی را در جایش قرار دهید و فنجان خود را نیز در زیر قهوه ساز بگذارید. برای این که هم فیلتر کاغذی را بشویید تا طعم قهوه تان از آن تاثیر نگیرد و هم بدنه قهوه‌ساز و فنجان خود را گرم کنید مقداری آب بر فیلتر بریزید و سپس آبی که درون فنجانتان ریخته می‌شود را دور بریزید.

اگر میخواهید خیلی حرفه ای کار کنید قنجان و قهوه ساز خود را بر روی ترازو قرار دهید و آن را صفر کنید. به مقدار 40 گرم قهو درون مخروط وی 60 بریزید و یک تو رفتگی نیم سانتی در وسط آن ایجاد کنید

 

سپس نوبت به آب 90 تا 96 درجه می‌رسد. اگر وسیله ای براس سنجش دمای آب ندارید با جوشاندن در حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه به این دما می رسید.

برای اضافه کردن آب به این شکل عمل کنید: با ریختن کمتر از 50 گرم آب کار خود را شروع کنید تا قهوه های موجود خیس شوند و اصطلاحا شکوفه قهوه ایجاد شود (Coffee Bloom) ، در این مرحله نیاز است حدود 30 الی 40 ثانیه بگذاریم تا شکوفه ایجاد شده تمامی قهوه موجود در فیلتر را در بر گیرد.

حال به آرامی شروع به ریختن آب به صورت دایره وارد و در مرکز قیف میکنیم (چرخش ساعتگرد) ، توجه شود که در این مرحله به لبه های قیف و گوشه ی قهوه ها آب نریزیم و صرفا آب به مرکز اضافه شود.

زمانی که به وزن 350 الی 375 گرم رسیدید میتوانید به آرامی شروع به خیساندن لبه ها کنید.

حال زمانی که به وزن 425 الی 450 گرم رسیدید اضافه کردن آب رو متوقف میکنیم و صبر میکنیم تا مایع قهوه به ارامی از فیلر خارج بشه.

(در این مرحله میتونیم با چرخش دایره وار ظرف قهوه به خروج سریعتر مایع از فیلتر کمک کنیم اما پیشنهاد بر این است که کمترین تحریک برای دم آوری در این مرحله صورت بگیره و بگذاریم قهوه به آرامی از فیلتر خارج بشه)

اکنون پس از گذشت 2.30 الی 2.40 دقیقه قیف رو بر میداریم و با تکان دادن ظرف قهوه ، مایع رو حباب زدایی میکنیم.

(در صورتی که از این بازه زمانی زودتر قهوه رو مصرف کنیم ، خاصیت اسیدی بیشتری خواهد داشت و دیرتر از این تایم خاصیت بیترنس یا تلخی اون افزایش پیدا میکنه)

♠نوش جان

آموزش دم آوری قهوه v60

نکته:

*دقت داشته باشید که سایز آسیاب قهوه شما حتما باید مناسب برای قهوه ساز v60 باشد اگر ریز تر باشد در دم آوری به مشکل بر می‌خورید، اگر هم درشت تر باشد قهوه تان رقیق می‌شود. شما می‌توانید قهوه دلخواه تان را با آسیاب تخصصی و درجه آسیاب سازگار با نوع دستگاه قهوه سازتان از سایت کافیاتو تهیه کنید. فقط کافیست در صفحه محصول نوع دستگاه قهوه سازتان را انتخاب کنید.

**قهوه های مناسب برای دم آوری به روش وی 60 در کافیاتو موجود می‌باشد و در توضیحات هر قهوه روش های دم‌آوری مناسب با آن ذکر شده. توجه داشته باشید هر قهوه ای که در توضیجات اش مناسب برای دم آوری به روش فرانسه (فرنچ پرس) ذکر شده بود از نوع قهوه های مناسب برای شیوه آماده سازی دمی بوده و برای دم آوری به روش وی60 نیز کاملا مناسب است.

برای خرید قهوه های مناسب دم آوری v60 با آسیاب حرفه ای از کافیاتو ، کلیک کنید.

 

ویدئو آموزش دم آوری قهوه v60 در خانه

در صورتی که از مطالب بلاگ خوشتون اومد ، با نشر اونها به همراه لینک سایت به ما انرژی برای ادامه کار میدید.

با عشق.