توضیحات
قهوه عربیکا چین در استانی به نام Yunnan تولید میشود. استانی که از نظر شرایط آب و هوایی شبیه به کشور اندونزی و برخی مناطق آمریکای جنوبی است. بنا بر این کشور چین پتانسل آن را دارد که قهوه ای با کیفیت بالا تولید کند.
گیاه قهوه محصولی است که از دیر باز در کشور چین کشت میشده. اما ورود چینی ها به این حوزه با نگاهی نو و جدی تر از قبل به دهه های اخیر مربوط میشود. در سال 1988 دولت چین با همکاری و تشویق سازمان ملل، در راستای برنامه های توسعه جهانی این سازمان، به کشت صنعتی این محصول در استان Yunnan پرداختند.
در سال های اخیر چین توانسته قهوه با کیفیت خود را به کشور های متعددی صادر کند. از این بین بیشتر خرید قهوه عربیکا چین به دست شرکت های اروپایی صورت می گیرد.
با آشکار شدن پتانسیل این کشور در کشت و تولید قهوه های با کیفیت، در سال 2009 پرورش قهوه تصصی(specialty coffee) با حمایت کنندگان اولیه ای مانند Hu Xixiang از مزارع Mangzhang در Menglian آغاز شد.
طولی نکشید که انجمن تخصصی قهوه(SCA) در سال 2018 چین را به عنوان کشوری منتخب و در حال پیش رفت معرفی کرد. این گام بلندی بود در به رسمیت شناخته شدن قهوه اسپشیالیتی چین در بازار های جهانی.
مناطق کشت
همانطور که گفته شد 98% تولیدات قهوه چین در استان Yunnan (یون نان) صورت میگیرد و محصول این استان عربیکا است.
مناطق مهم وعمده کشت در این استان در”منگ لیان”، “دهونگ” و “باو شان” قرار دارند که 60% قهوه چین در آن ها کشت و تولید میشود.
با این حال استانهای دیگری که قهوه در آنها رشد میکند نیز وجود دارند. استان هایی به نام های فوجیان و هاینان که عمدتا قهوه از نوع روبوستا تولید میکنند.
پس میتوان گفت تقریبا تمام قهوه عربیکا چین که در رست های مختلف آماده و وارد بازار شده اند از این استان خریداری میشوند.
مصرف قهوه عربیکا در چین
مردم چین هزاران سال است که چای مینوشند. همچنین قرن هاست چای در حکم نوشیدنی ملی مردم این کشور جای خود را در جامعه چین مسحکم کرده.
اما در دهه های اخیراین شرایط در حال دگرگونی بوده است.تقریبا نیمی از قهوه چین سهم بازار داخلی میشود و نیمی از آن وارد بازار جهانی میشود.علاوه بر آن بخاطر کیفیت و ویژگی های منحصردی که قهوه عربیکا چین داراست روز به روز مشتریانش در داخل چین و نیز سراسرجهان در حال افزایش است.
همانطور که گفته شد با افزایش تولیدات قهوه در چین مصرف این نوشیدنی در خود چین روز به روز در حال افزایش است. به طوری که مصرف سالانه آن بین مردم چین از سال 2007 تا 2018 به طور متوسط هر سال 22% افزایش پیدا یافته است.
شرکت استار باکس اولین شرکتی بود که به طور حرفهای و تخصصی سرو قهوه در چین را استارت زد. اما در سال های اخیر رقیب نو ظهوری برای این شرکت در چین قد علم کرده که موفق به پیشی گرفتن از آن نیز شده.”Luking”نام برند محبوب جدید چینی ها است. طوری که امروزه بیشتر مشتریان استارباکس در چین، ترجیح می دهند نیاز خود به قهوه را با برند لوکین تامین کنند.یکی از نقاط قوت این برند چینی علاوه بر کیفیت تقریبا هم رده اش با قهوه های استارباکس و قیمت مناسب ترش، با شناخت ذائقه مردم چین در خصوص قهوه است.
هم اکنون Luking بیش از 3000 نمایندگی فعال در کل کشور چین دارد .
مجید –
عالی